Kerk Gaza komt samen per telefoon

Ermelo (Open Doors) – De christenen in Gaza zijn vanwege het geweld gestopt met samenkomen. Toch proberen ze met elkaar te bidden. “Dat gebeurt vooral per telefoon”, zegt Open Doors-veldmedewerker Gerald Boven. “De hele dag door proberen christenen binnen en buiten Gaza met elkaar te bellen om elkaar te bemoedigen.”

“Hoe je ook denkt over het conflict in Gaza, er is lijden aan beide zijden”, zegt Boven. “Mensen komen om, raken gewond of worden getraumatiseerd, zowel in Israël als in Gaza. Zeker ook de kinderen. Een triest voorbeeld van dat lijden, is de dood van een 14-jarig meisje uit Gaza met een orthodox-christelijke achtergrond. Zij stierf letterlijk van angst toen binnen drie minuten om haar heen dertig inslagen plaatshadden.”

Volgens Boven, die in contact staat met Palestijnse christenen binnen en buiten Gaza, voelen de meeste christenen in Gaza zich al tijden alleen staan. Verschillende christenen zijn mede daarom voorgoed of tijdelijk vertrokken. “Na de moord op Rami Ayyad (de beheerder van de christelijke boekwinkel in Gaza-stad, red.) in oktober 2007 hebben al veel christelijke leiders Gaza verlaten om bij te komen van alle spanningen en de dreigende situatie. Ik ken sommige leiders die graag terug zouden willen naar Gaza omdat ze geloven dat God dat van hen vraagt. Toch zijn ze in verwarring geraakt. Ze vragen zich af wat Gods plan precies is met hun leven.”

Ondanks alles zorgt het christelijke geloof ook voor verbroedering. Christenen in Israël (waaronder Messiasbelijdende joden) én de Palestijnse gebieden bidden voor elkaar en de slachtoffers aan beide zijden. Veel Arabischtalige kerken in Jeruzalem en de Palestijnse gebieden hebben woensdag (13 januari) bovendien uitgeroepen tot dag van gebed en vasten. Het Bijbelgenootschap in Israël roept christenen wereldwijd op tot eenheid:

“Onze harten zijn gebroken als we zien hoe de vijandigheden in Gaza en zuidelijk Israël escaleren.

Bid voor een spoedig einde van deze oorlog. Bid voor Gods vrede en genade. De Israëliërs en de Palestijnen zijn in oorlog. Wij christenen niet. Door onze identiteit in Christus en Zijn heerschappij ervaren we vrede, brengen we Zijn liefde in de praktijk en vestigen we onze hoop op Hem. We zijn vastbesloten onze gemeenschappen te dienen met het Evangelie van vrede en vergeving”, aldus een schriftelijke verklaring van het Bijbelgenootschap.

Advertenties

One thought on “Kerk Gaza komt samen per telefoon

  1. Tragische situatie – en helaas nogal uitzichtloos. De palestijnse christenen en de messiasbelijdende joden vormen samen een teken van hoop. Zij moeten echter wel opgemerkt en ondersteund worden door hun broers en zussen uit andere werelddelen, anders zitten zij alleen maar klem tussen de strijdende partijen. Open Doors doet goed werk! Ik heb een aantal boeken uitgegeven bij Ark Media – i.s.m. deze organisatie. Ik heb zeer veel respect voor Anne van der Bijl die persoonlijk grote risico’s aangaat om de lijdende kerk te bemoedigen en te steunen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s