Verandering van de wacht

Het is een feit: de Verenigde Staten van Amerika heeft een nieuwe president. Dit prachtige optreden afgelopen zondag van U2, roept herinneringen op. Herinneringen aan mijn jeugd in de jaren ’80 van de vorige eeuw.

Ook word ik herinnerd aan de uitspraak van mijn leraar Nederlands op de MAVO dat tijdens ons leven er bepaalde ijkpunten zijn die voor ons de geschiedenis markeren, voor hem was dat o.a. de bezetting van Tsjecho-Slowakije in 1968. Na mijn jaren op de MAVO viel de Berlijnse Muur en begon de Sovjet-Unie uit elkaar te vallen, eind jaren tachtig. Dingen die we niet voor mogelijk hadden gehouden.

Vandaag is er een nieuwe president in Amerika, de eerste die mijn generatie vertegenwoordigd, weer zo’n ijkpunt. De toekomst ligt vóór ons en daarmee ook de verantwoording van hoe we die invullen.

Als je nu een tiener bent let dan op, want de veranderingen zijn niet over. Je zult dingen zien die de geschiedenis bepalen en die we momenteel niet voor mogelijk houden.

Ook wijzelf kunnen en mogen gelukkig veranderen. De enige die nooit verandert is God zelf. Het woord verandering komt volgens mij vier keer in de Bijbel (NBV) voor. Twee keer gaat het over God die niet verandert. Jakobus 1:17 zegt: Elke goede gave, elk volmaakt geschenk komt van boven, van de Vader van de hemellichten; bij hem is nooit enige verandering of verduistering waar te nemen.

In hem is er hoop voor de toekomst, voor ons persoonlijk, en ook voor ons als samenleving! Ik wens Barack & Michelle Obama alle goeds toe en bovenal veel zegen van boven!

Geniet van de clip van U2 die ik tegenkwam via de blog van Paul Abspoel.

Geef een reactie

