De verrijzende kerk: gedachten van een verre Zeeuw

Afgestemd op boven

Afgestemd op boven

Deze dagen heb ik heel wat blogs gelezen over de verrijzende kerk. Dat spreekt mij als Zeeuw uiteraard aan: Immers, onze leus is: Luctor et Emergo, ik worstel en kom boven.

Het is zeker waar dat de kerk niet alle antwoorden heeft en ook niet alles kan oplossen. Tegelijkertijd geloof ik dat God ervoor kiest in en door zijn kinderen te werken. Met de geloofsbelijdenis zeg ik dat ik in de ene algemene christelijke kerk geloof. De kerk van alle tijden en alle plaatsen. De plaatselijke kerk is een plaats waar we God eren, van Hem ontvangen en samen delen, om dan weer de gewone wereld in te gaan.

Persoonlijk geloof ik dat we zelf verantwoordelijk zijn ons eigen contact met boven open te houden. In alle jaren dat ik God ken heb ik gezien dat Hij voor mij zorgt als ik Zijn leiding volg. Ook geloof ik dat Hij het plan met mijn leven uitgestippeld heeft en dat alle gelovigen waarmee ik in contact geweest ben en nog ben me hebben geholpen en helpen te groeien in mijn geloof.

Natuurlijk is het goed te verlangen en ons uit te strekken naar nieuwe dingen die God geven wil en op een aansprekende manier kerk te zijn in 2009. Ik hoop dat God ons door zijn Geest inspireert, zodat we ook in deze 21e eeuw op een aansprekende en praktische manier zijn beelddragers mogen zijn.

One thought on “De verrijzende kerk: gedachten van een verre Zeeuw

  1. Mooi! Mee eens. Het helpt als je een ping back opneemt door te linken naar de blogs waar de discussie gevoerd wordt, de kans is dan groter dat je hier gelezen wordt en comments krijgt…
    Wat de verrijzende, oprijzende, herrijzende kerk betreft – het klinkt goed met het oog op Pasen. Als wij het Lichaam van Jezus zijn, dan komt het met die opstanding ook wel goed.
    Ik heb op een oud blog nog eens iets geschreven in relatie tot de Zeeuwse wapenspreuk en de emerging church. Kijk hier: http://tinyurl.com/c588xg

Geef een reactie

