Twitter- en TweetDeck-tips

Eerst even een persoonlijke update: Dit weekend is het koud hier en we hebben een lang weekend ivm Koninginnedag a.s. maandag. ’t Wordt winter hier. Onze Engelse tests staan gepland voor 5 september. Dat zijn we gisteren gaan regelen, je moet dat persoonlijk doen, vandaar. Best een beetje spannend allemaal, maar we hopen in oktober in Nederland te zijn. Bedankt voor jullie medeleven en gebeden.

Een twittervogel om te downloaden (klik door tot je de PDF ziet) (CC) Nereski @ Flickr

Een twittervogel om te downloaden (klik door tot je de PDF ziet) (CC) Nereski @ Flickr

Vandaag wil ik je aanmoedigen eens te kijken of Twitter misschien iets voor je is. Twitter is eigenlijk een soort mini-blog, van maximaal 140 tekens per berichtje. Werkt ook prima vanaf de mobiel zo heb ik me laten vertellen. Je kunt ook links en foto’s versturen met Twitter.

De Twitter-onderkoning van Nederland, Francisco van Jole, een echte ambassadeur van het twitteren, kun je wellicht als eerste toevoegen. Hij verzendt veel informatieve Tweets gerelateerd tot het fenomeen Twitteren. Hij is te volgen via @2525 in Twitter. Wij zijn trouwens als @ger_rebe te volgen op Twitter.

Ik vind het zelf fantastisch dat TweetDeck het gebruik van Twitter verder vergemakkelijkt. Er zijn heel wat andere applicaties die misschien in jouw geval beter werken, maar ik heb tot op heden de beste ervaring met TweetDeck.

TweetDeck werkt -of je nu een Linux-, Microsoft- of Apple-computer gebruikt- dankzij een eenvoudige gratis applicatie Adobe Air genaamd, die je hier kunt downloaden. Je kunt een bepaald zoekwoord volgen, en alle tweets over bijvoorbeeld “Tweede Kamer” komen dan in een aparte kolom terecht.

Ook kun je tegelijkertijd met je Tweets, Facebook actualizeren, en tevens kun je chatten met je Facebook-vrienden. Je kunt ook direkt foto’s uploaden die dan in je Tweet verschijnen als een link, TwitPic is namelijk een geïntegreerd onderdeel van TweetDeck.

Een ander handig foefje tenslotte is het automatisch vermelden van je Tweets op Hyves, dit doe je met behulp van eenvoudig aanmelden bij Twwwitter.

Laat gerust een berichtje achter als je dat wil, als je bijvoorbeeld aanvullingen hebt.

7 thoughts on “Twitter- en TweetDeck-tips

  1. Tweetdeck is de beste tool die ik tot nu toe heb gebruikt :-). Nog bedankt voor de link naar die plugin voor hyves 🙂 gelijk even toegevoegd.
    Twitter is ook ideaal voor mensen die echte ‘nieuwsfreaks’ zijn. Als er een gebeurtenis is, neem bijvoorbeeld de vliegtuigcrash van een tijdje geleden, dan staan er binnen een paar minuten al berichten op twitter, terwijl nu.nl pas 20 minuten later een bericht hierover plaatst.

  2. Edward schreef:

    Hoi Gerard,

    Heb zojuist Tweetdeck op mijn ipad geïnstalleerd, maar vind het er nogal chaotisch uitzien. Verder heb ik het gevoel dat hij niet up to date is met mijn tweets. Als ik Twitter open staan mijn tweets gewoon op volgrode en in Twetdeck klopt de volgorde niet.

    Wat doe ik fout?

    Groetjes Ed

    • Hoi Ed, bedankt voor je reactie. Geen idee wat er fout gaat. Ik heb namelijk geen iPad, maar voor mij werkt het prima op m’n pc…

      Misschien moet je wennen aan de andere opzet vergeleken met twitter.com.

      Sukses, en als het echt niet lukt is er altijd nog de officiele Twitter-app die je waarschijnlijk al gebruikt, en idd in mijn ervaring netter en overzichtelijker is.

      Groetjes uit Australie!

Geef een reactie

