Het nut van Korte Golf radio (1)

We zijn volop bezig met ons verlof. Het herinnert me ook aan dat spelletje wat we vroeger speelden: ik ga op reis en ik neem mee… Je moest je dan alles zien te herinneren; nou, zo gaat het ook nu!

Tevens moet ik de Powerpoint nog wat oppoetsen en ik ben bezig met het toevoegen van nieuwe foto’s en gegevens.

Alles moet uiteraard vertaald. Wat dat betreft treffen de Aussies het wel. Het meeste kan zo worden gebruikt. Maar het is ook mooi om in Nederland te mogen vertellen dat Korte Golf nog steeds toekomst heeft, veel mensen kennen de Korte Golf volgens mij niet in Nederland. Toch is het in grote afgelegen gebieden van de wereld vaak de enige manier om nieuws te horen.

Het was in 1995 dat ik met een vriend de jungle van Suriname bezocht. Daar, ver van de bewoonde wereld, was Korte Golf Radio de enige manier om op de hoogte te blijven van het nieuws. ’s Morgens om half zeven plaatselijke tijd werd de Korte Golf midden in het dorpje luid aangezet, en daar klonk de Nederlandstalige uitzending van Radio Nederland Wereldomroep in het ochtendgloren, midden in de jungle. Dat liet me de effectiviteit van Korte Golf radio duidelijk zien.

Geef een reactie

