Stemmen vanuit het buitenland

Het rode potlood is weer in ere hersteld (cc) Mooste (Flickr)

Als je als expatriate in het buitenland woont kun je woensdag niet voor de Gemeenteraads-verkiezingen in Nederland stemmen, maar wel voor de Tweede Kamer-verkiezingen op 9 juni aanstaande.

Persoonlijk vind ik het een voorrecht te mogen en kunnen stemmen als Nederlander, en ik maak er dan ook dankbaar gebruik van.

Hier in Australië is stemmen verplicht; Nederland kent dan geen stemplicht, maar ik raad altijd iedereen aan van dit democratisch recht gebruik te maken.

De afgelopen jaren ben ik er voor mezelf van overtuigd geraakt dat de nauwkeurige peilingen van tegenwoordig het stemgedrag beïnvloeden. Tevens neemt hierdoor volgens mij het aantal strategische stemmers toe. Persoonlijk kan ik me daar goed in vinden. Vroeger bleef de uitslag vaak tot het laatste moment onzeker, mede door het ontbreken van nauwkeurige peilingen vooraf; strategisch stemmen was toen een stuk ingewikkelder volgens mij.

Of je nu in Nederland woont of in het buitenland, ik moedig je aan je stem te gebruiken. Als je niet stemt gaat je stem namelijk indirekt automatisch naar de mensen die wel stemmen.

Je kunt je tot uiterlijk 27 april inschrijven bij de Gemeente Den Haag.

Voor meer informatie en het inschrijf-formulier voor de verkiezingen voor Nederlanders in het buitenland kijk je op: uheefthetvoorhetzeggen.nl

Link RNW 16 maart 2010: http://www.rnw.nl/nederlands/article/nederlanders-het-buitenland-goed-voor-10-zetels

2 thoughts on “Stemmen vanuit het buitenland

  1. He Gerard,

    Bedankt voor de informatie. We zitten zelf in een vergelijkbare situatie (maar dan in de VS). Bij de vorige verkiezingen hebben we nog via internet gestemd. Weet je of dat nog steeds kan, of moeten we nu via brief stemmen?

    groeten,
    Rob

  2. Beste Rob,

    Bedankt voor je reactie. Ik kan niks vinden over stemmen via internet. Maar aangezien er in Nederland momenteel alleen met rood potlood gestemd wordt, lijkt het me dat we deze keer niet via internet kunnen stemmen. Dat stemmen via internet werkte naar mijn idee overigens prima. Maar van de keer zou het me niet verbazen dat we via een volmacht of per brief moeten stemmen.

Geef een reactie

