Instagram: Fotografie anno 2011

Picture edited with Instagr.am (cc) littlevanities / Flickr

Er is veel veranderd in de afgelopen 14 jaar sinds ik uit Nederland vertrok door de opkomst van de computer, zoals bijvoorbeeld fotografie.

Toen ik wegging uit Nederland eind 1996 nam ik mijn Minolta compact-camera mee naar Midden Amerika. Uiteraard had ik ook een aantal fotorolletjes bij me. Je maakte nooit zomaar een foto en het resultaat wist je pas nadat je de foto’s ontwikkelt waren. Je moest ook goed opletten dat je een rolletje in je camera had anders kwam je alsnog thuis zonder foto’s

De afgelopen 7 jaar heb ik met veel plezier dagelijks mijn digitale compact-camera bij me gehad. Maar nu we ook een redelijke camera op de mobiele telefoon hebben gaat de compact-camera steeds minder vaak mee.

Persoonlijk denk ik dat -nu camera’s op mobiele telefoons de compact-camera steeds dichter benaderen- de compact-camera minder populair zal worden. Ook ik betrap me erop dat ik het gemakkelijker vind om een foto rechtstreeks te kunnen uploaden vanaf mijn mobiele telefoon.

Er is trouwens een populaire gratis applicatie die je helpt bij het uploaden van je foto’s via je mobiele telefoon naar sociale media. Dat is Instagr.am, het werkt vooralsnog alleen op de iPhone maar er wordt gewerkt aan een versie voor de Android smartphones (link in het Engels). In de tussentijd is er voor Android gebruikers een vergelijkbare app die Vignette heet. Grappige bijkomstigheid van deze applicaties is dat je je foto’s ook kunt bewerken zodat ze er als foto’s van vroeger uit komen te zien, zoals de bekende Polaroid-look.

Geef een reactie

