Eenheid in verscheidenheid

Manifestatie op 1 oktober 2011 in Den Haag

Wat een zegen is het te leven in 2011. In mijn jongere jaren -als tiener in de jaren tachtig- herinner ik me dat er heel wat verschillen waren tussen gemeenten die vaak onoverbrugbaar leken.

Met bus naar de EO Jongerendag (1979) Bron: EO Visie

Als jongeren ontmoetten we elkaar echter, ook in die tijd, op bijvoorbeeld de EO Jongerendag. Dat gaf veel herkenning en ook erkenning van onze verschillen, maar tegelijkertijd gaf het uitdrukking aan onze eenheid in de Heere Jezus.

Verschillen zullen er altijd zijn en zijn volgens mij deel van de veelkleurige wijsheid van onze God (Efeze 3:10), zoals ik iemand eens hoorde zeggen. Ieder mens is trouwens uniek en naar Gods beeld gemaakt.

Persoonlijk vind ik het een verademing te merken -ook hier in Australië- dat er meer dan ooit verlangen is naar eenheid onder Gods kinderen. Maar wij ondersteunen het Nederlandse initiatief “Wij kiezen voor eenheid” van harte! We kunnen er zelf niet bij zijn, maar we moedigen christenen in Nederland aan om op 1 oktober naar het Malieveld in Den Haag te komen om elkaar en God te ontmoeten. Meer informatie vind je op: http://www.wijkiezenvooreenheid.nl/

Laten we de hoop die in ons is, delen met de mensen om ons heen. Als christenen hebben we volgens mij iets wat ons bindt en dat is onze redding door de Heere Jezus die voor onze zonden (oftewel missers) aan het kruis stierf. Dankzij Hem mogen wij, en iedereen die bij Jezus wil horen, bij God komen, onze Vader die zielsveel van ons houdt. Hij vergeeft ons onze zonden als we ze hem belijden en wil een persoonlijke relatie met ons.

Ik bid dat God ons helpt te kijken naar onze overeenkomsten en onze verschillen te accepteren als de unieke manier waarop God ons gemaakt heeft. Ik pretendeer zeker niet te weten hoe alles in de Bijbel bedoeld wordt, maar de Bijbel wijst mij wel op mijn verantwoording als mens in deze wereld.

Zoals de Heere Jezus ons zegt in Mattheus 5:13-16 (NBV):

Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.

Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is.

Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Ik hoop dat we God zullen vertrouwen en dat Hij ons door zijn Heilige Geest laat zien wat we vandaag mogen betekenen voor de mensen om ons heen.

Maar het begint volgens mij met het elkaar accepteren als volgelingen van de Heere Jezus en Hem in elkaar te herkennen. We zijn gered door Gods genade en mogen ons -door Hem gegeven- licht dagelijks laten schijnen!

Geef een reactie

