‘Muziek luisteren’ anno 2012

Luisteren naar mp3tjes op het station...

Dit weekend kregen we in Australië voor het eerst ook een soort Spotify, het heet hier Rdio. Op deze muziekdiensten kun je miljoenen verschillende liedjes vinden, waar je voor een vast bedrag per maand naar kunt luisteren en die je zélfs kunt downloaden naar je mp3 speler voor persoonlijk ‘offline’-gebruik.

Persoonlijk was ik tot voor kort echt enthousiast over iTunes, daar vind en koop je, zoals je weet, online bijna alle muziek.

Ik ben inmiddels 40-plusser en heb heel wat veranderingen gezien op dit gebied: ik herinner me de platenspeler die mijn ouders hadden nog goed. Mijn leeftijdsgenoten en ik hebben de overgang van LP’s naar cassettes, CD’s en vervolgens MP3’s meegemaakt.

Om nu te zien dat mogelijk het kopen van online muziek veranderd in het, zeg maar ‘huren’ van muziek, vind ik een verrassende ontwikkeling. Maar wie weet hoe we over vijf of tien jaar naar muziek luisteren…

Foto credit: Ed Yourdon via Flickr

Geef een reactie

