Hoe creatief zijn we eigenlijk?

7109012995_435aa97e74Wat vond ik taal een vervelend vak op de lagere school… totdat…

Het was in 1980, maar ik herinner m’n leraar Nederlands in MAVO I nog als de dag van gisteren.

Hij legde Nederlands uit op het niveau en aangepast aan de interesses van een twaalfjarige. Hij legde uit wat een werkwoord is op een manier die ik NOOIT zal vergeten: “Een werkwoord is iets wat je DOET”

“Wat is ‘muur’ in die zin?” “Een werkwoord meneer!” “O ja? Begin maar: ik…”

Toen we het na een maand nog fout hadden viel hij een keer plat op de grond; onvergetelijk voor een twaalfjarige!

Nederlands werd op de MAVO dan ook voor mij in plaats van een saai vak, een interessant vak.

Onze leraar ‘bewaaromde’ alles… Waar helpt Grammatica bij? ‘Bij het leren van een andere taal, het is als een kapstok’, zo zei onze leraar Nederlands.

Dat laatste heb ik onthouden, bij het leren van Spaans in Guatemala vroeg ik aan m’n lerares zich, naast de basis-woordenschat, vooral te richten op de Grammatica.

We leerden ook ‘outside the box’ te denken bij Nederlands. Wanneer we geen inspiratie hadden voor het schrijven van een verhaal leerden we bij Nederlands om te ‘brainstormen’.

En wanneer we geen fantasie dachten te hebben, wees onze leraar ons erop dat we allemaal fantasie hebben, maar het gewoon moeten leren gebruiken.

Ik kwam erachter dat we allemaal creatief zijn, op onze eigen unieke manier. Waar ben jij goed in?

Ik ben er zelf van overtuigd dat onze creativiteit onbeperkt is, we leggen onszelf wat dat betreft onze eigen beperkingen op.

Sinds ik inmiddels ruim een halfjaar op de radio-afdeling van LightMelbourne werk, ben ik al vaak uitgedaagd verder en dieper te denken en te dromen. Wat zijn mijn motieven, wat is er mogelijk, wat zijn mijn dromen?

Het is enorm inspirerend en een voorrecht in zo’n omgeving mijn talenten te mogen gebruiken!

Ik geloof dat God in ieder van ons unieke talenten gelegd heeft die Hij wil gebruiken, aan jou de taak ze te ontdekken, te gebruiken en verder te ontwikkelen. Vind een goede vriend die je hierbij kan helpen.

Het volgende, wat God zegt in de Bijbel tegen Israël, mag ook voor jou gelden:

Ik heb…  …gezegd dat u Mij alleen moest dienen, want Ik heb u gekozen en zal u niet in de steek laten. Wees niet bang, want Ik ben met u. Kijk niet angstig om u heen, want Ik ben uw God. Ik zal u kracht geven en u helpen, Ik zal u overeind houden met mijn heilrijke rechterhand. Jesaja 41:9 (Het Boek)

Foto: Bieke Vercauterz

Geef een reactie

