Terug naar de basis

Wat een tijd waarin we leven, ongelooflijk hoe we in 2016 allemaal met elkaar verbonden zijn via het internet!

Ook al wonen wij zelf ver van onze familie, we kunnen regelmatig contact hebben met onze familie en vrienden.

Als we zo ook al het nieuws zien wat op ons afkomt, hebben wij het verlangen terug te gaan naar de basis van ons geloof. Daarom heb ik me tot doel gesteld de Bijbel van begin tot eind te lezen – niet in een jaar, maar gewoon op ’t gemak, zodat ik het op me in kan laten werken.

Zo deed ook mijn overgrootvader dat al, hij was ‘keuterboer’ midden op Walcheren in Zeeland, waar ook ik opgroeide. Hij is bij mijn weten nooit ver van Walcheren geweest, en is nooit zendeling geweest, maar hij leefde vanuit geloof in God, en las zijn Bijbel, een mooie en goede gewoonte in onze familie, die ik graag voortzet!

Mijn vader las vaak voor uit die Bijbel van mijn overgrootvader – een Bijbel gedrukt in Gotische letters en met een koperen slot, hij had dat Gotische schrift (van zijn opa) leren lezen.

Ik herinner me dat voor in die Bijbel precies stond wanneer mijn overgrootvader was begonnen met het lezen van de Bijbel aan tafel, en wanneer hij ermee geëindigd was. Hij heeft hem, zo weet ik dus zeker, verschillende keren helemaal uitgelezen. Een mooie gewoonte die mijn vader ook altijd heeft volgehouden en wat ik dus ook weer heb opgepakt.

Wat ik belangrijk vind aan de Bijbel, is dat het ons de weg wijst die God wil dat we gaan. In deze tijden van verwarring en onzekerheid, en allerlei theorieën, is het voor mij belangrijk terug te gaan naar Gods woorden, zoals we die vinden in de Bijbel. Ik snap ook zeker niet alles, maar er staan hele waardevolle lessen voor me in, voor mijn leven van alledag.

Als je nog nooit, of al lang niet meer in de Bijbel hebt gelezen, overweeg dan eens te lezen in Spreuken, voor tips voor alledag, of Lukas, als je meer wilt weten over het leven van Jezus, hier op aarde.

Geef een reactie

